Terug

Mijn verleden 

Foto s op deze pagina zijn eigen foto s.

 

Hallo lezers en bezoekers van deze site hartelijk welkom ik zal mij even voorstellen. 

                                                          

Mijn naam is Frits Schabbink ik ben 62 jaar en ben v/a mijn 56 in de V U T. daar heb ik nog geen spijt van tot nu toe Even iets anders ik heb op deze web site foto,s geplaatst van o.a. www.GMCCCKW.NL .aangezien IK ALS AMATEUR NIET WIST HOE HET HOORDE IN MIJN ENTHOUSIASME HEB IK EEN PAAR FOTO'S VAN GMC VAN JAAP GEPLAATST IN MIDDELS HEEFT JAAP ME ER OP ATTENT GEMAAKT. ALS ER MEER UIT HOBBYISME IS GEPLAATST LAAT HET ME DAN WETEN IK ZAL IN HET VERVOLG EEN BRON VERMELDEN Mvr Gr Frits .  

Op mijn 15de ben ik bij Gebr.: Heerbaart Transport hier in Hengelo (O) begonnen en heb daar tot mijn 56 gewerkt vandaar mijn liefde voor oude vrachtwagens .Zoals G.M.C-en Scania-Vabis deze merken hebben mijn voorkeur. Vanaf mijn 15 tot mijn 19 heb ik daar in de garage gewerkt aan o:a G.M.C -Dodge- Wylli/s jeep -Bedfort- Chevorlet dit waren allemaal legervoertuigen die de oorlog overleefd hadden. Daarnaast hadden we ook nog Scania-Vabis -Mercedes-Magirus Deutz- Hogra dit was ook een Ned: vrachtauto gemaakt in Ravenstein, als laatste was er ook nog een International K.B.11 dit was ook een legertruck . Toen ging ik 24 maanden in dienst ( dat moest toen nog) .Ik kwam bij de A.A.T. bij de berging in het begin op een Diamond Tiger Brake Down later werd dit een D.A.F. Y.B.616.Dit was op de Wittenberg lichting 61-3.Na mijn diensttijd ben ik gaan rijden bij diezelfde firma Gebr.: Heerbaart in Hengelo We reden veel in Limburg pannen en tegels gresbuizen en alles wat in er nodig was op de bouw. In Feb: 1968 heb ik een pittig ongeval gehad in de Gem: Heumen net voor Mook in Limburg .Na een jaar in het ziekenhuis en 3maand revalidatie kon ik weer aan het werk. Daarna heb ik ook hier met een kaptrailer op Duitsland BelgiŽ en Noord Frankrijk gereden. Als afsluiting heb ik de laatste jaren samen met Edwin in de garage doorgebracht .Het voertuigen park bestond toen uit huisvuil auto's en portaalarm en multilift wagens en we heten toen B.F.I nu is dat weer verandert in S.I.T.A .Dit was dus in vogelvlucht mijn arbeidsverleden. Nu probeer ik de auto/s van toen uit 1958 na te bouwen puur uit hobby en toch nog wel liefde voor de vrachtauto in het algemeen.

       

                                        

Dit is een personeels uitje in het jaar 1960 Kijk eens naar het type bus dat we bij ons hadden dit is pure nostalgie zowel de foto links als de prent hieronder.

                                                            

Deze foto is gemaakt in 1965 bij ons in Hengelo. Zoals u ziet type ik nu met zwart dit vind ik beter leesbaar. Wat u hier op de foto/s ziet was rond de zestiger jaren ons moderne wagen park .Met zelfs een Mitsycan 40A shovel .Die waren toen nog maar weinig te zien. Zoals ook die verschijning naast de Mercedes truck. Dit was na de zandwagen mijn eerste truck met oplegger waar mee ik vele vrachten hout van De Volharding Houtzagerij uit Oldenzaal naar Rotterdam en Dakpannen tegels en gresbuizen uit Limburg gehaald heb Ook lade ik veel kalkzandstenen bij Vogelzang in Rhenen alles met het handje laden en lossen. Je had dan op het einde van de week geen schuldgevoel als je het toen nog bruine loonzakje in ontvangst nam. Dit was ,Wat ze nu de goeie oude tijd noemen. Een ding weet ik wel zeker het was kei en keihard werken, maar beren gezellig.

                                                  

Dit waren op 28 Febr.: 1968 om 11min over 6uur in Heumen bij  Mook de gevolgen van een moment van onachtzaamheid dit vergeet je het hele leven niet meer. Na anderhalf jaar zieken huis en enkele operatie,s kon ik weer aan het werk en dat beviel me veel beter .Daarna ging het toch beter .Ze leggen ze tegenwoordig in Parijs Dakar sneller en vaker op de kant.

                                                  

Aangezien ik nog niet topfit was mocht ik op therapeutische basis op deze bloedje nieuwe Magirus Deutz van 170PK met een Roelofs kipper rijden. Dat heb ik een jaar gedaan toen voelde ik me wel weer prima en ben toen over gestapt op Scania 111 truck met oplegger en weer de baan op dat beviel me beter. Dit heb ik dan volgehouden tot  ong: 1985 omdat we werden overgenomen door de firma Spitman uit Renkum. Op een Vrijdag middag  ik kwam toen weer uit Munchen   komt er m,n baas  aan en zegt  Frits dit is Henk Spitman . Die vroeg hoe het allemaal liep en dat ze geen internationaal transport bedrijf waren om een lang verhaal kort te maken hij vroeg of ik liever in Nederland wilde blijven om chemisch afval wilde ophalen. Dat wilde ik wel zodat ik dan iets meer thuis wilde zijn. Dus heb ik nog een jaar of 5 op deze DAF 3300 intercooler door Nederland  gereden en heb me daar toch een hele fijne tijd gehad maar ook wel weer kei hard werken. Maar daar is niks mis mee. Toen deed zich de gelegenheid voor dat ik in  de werkplaats kon komen  en dat heb ik met beide handen aan gepakt. Dit was heel wat anders als door het land rijden  maar omdat ik altijd al in de vrije tijd aan het sleutelen was met auto,s had ik wat de hoofdzaak betreft het gauw onder de knie .Het hield in dat alle kleine storingen van zowel de auto als de op bouw dat je die zo snelmogelijk wist te repareren en dat lukte met Edwin m,n maat altijd wel .Wat het groot onderhoud betreft dit werd uitgevoerd  via het onderhoudscontract bij de COSMO de DAF dealer in Hengelo .En daar moest je alleen de administratie van bijhouden en dat was wel even wennen. Dit heb ong: 10 jaar gedaan samen met Edwin. Ook dit was weer periode waar met veel plezier op terugkijk .Dan zijn we zolangzaam aangekomen op het punt afscheid van een bedrijf waar je toch 40jaar hebt gewerkt. Ik ben er aangenomen bij de Gebroeders Heerbaart. dat werd jaren later verkocht aan Gebroeders Spitman die het weer jaren later verkochten aan de B.F.I. dit is een grote Amerikaanse afval ver werker . En  van daar uit ben ik dus met goede nazorg van dit bedrijf in de VUT.  beland .Dit bevalt me tot op heden nog prima .De dagen vul ik door veel aan model bouw en bij mooi weer fietsen de vrouw en ik veel of we knopen de caravan achter de auto en gaan weg .Dus heb maar geen medelijden met mij wij redden het prima zo het is een aanrader voor een ieder die er in de gelegenheid voor komt. Dit was dus tot nu toe MIJN VERLEDEN.

                                         GENIET VAN HET LEVEN JE BENT ER MAAR EVEN                          

                           I                       

Ik ben nu vanaf 1998 in de vut dat is dan in totaal 7 jaren het bevalt me nog steeds uitstekend .Ik heb in tussen mijn G M C bijna klaar en intussen ben ik begonnen met de bouw van een binnenvaart schip en wel een Kempenaar schaal 1:75 ik heb hem voor de helft al klaar. De rest van de tijd gaan we mijn vrouw en ik toch ook wel veel fietsen als het weer het toelaat .Of anders pakken we de caravan en koppelen we die achter de auto en zoeken ons een camping van de SVR op en gaan daar dan een week of zo staan. Nee dit leven bevalt mij en m;n vrouw prima. We hopen het nog lang zo uit houden. De groeten en tot ziens.                            Nu wil ik eens weer wat nieuws proberen. Omdat dit hoofdstuk over mijn verleden gaat wil ik proberen om oude foto,s uit mijn diensttijd te scannen en dan op deze pagina te zetten  Dat klinkt voor de specialisten onder ons simpel maar voor mij is dat toch nog een hele klus. Wacht maar af je zult het zien

.                        

   Hier kun je duidelijk zien dat ik m,n opleiding heb gehad met een Daimond Tiger die was namelijk niet in dit terrein vast komen te zitten zoals deze D.A.F. YB 616 die had een hekel aan dit veld in Celle  (BRD] .Maar met een Cat D9 werd ik weer vlot getrokken. Dit koste me wel een pilsje Maar daar drink je zelf ook mee en dat is dan weer niet het vervelendste van zo'n oefening..      

                                                                        De uit drukking van ons op deze foto's dat deed de Russen wel huiveren tenminste dat dachten we toen nog Later wisten we wel beter.     Bij de A.A.T   lichting 61:3                                   

Voor uitbreiding van deze pagina zoek ik nog foto,s van transportbedrijven uit het verleden van Hengelo (o) .Zoals Van Wezel _ Beverdam - Piet Prins  Betman _Fikkert en Twilhaar  _Lohuis en Nieman     _Gebr Heerbaart  hier heb ik zelf wel een paar van.Scheuten   _Paraat    _van Buren en Trutmans zijn van vroeger eigenlijk van huis uit verhuizers maar zijn ook welkom U krijgt alles natuurlijk terug met een dank je wel. Ik probeer alle oude transportbedrijven van Hengelo op deze pagina te krijgen .Bij voorbaat dank. Frits Schabbink. Zo blief ik van de stroat. De bedoeling van mij is om foto`s en daarbij verhalen te plaatsen van transport bedrijven uit Hengelo uit de jaren vanaf 1960. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik mijn leven lang bij de Gebr: Heerbaart hier uit Hengelo heb gewerkt Daardoor ken ik ook veel chauffeurs van de bedrijven uit die jaren hier in Hengelo. Gebr:Heerbaart werd namelijk veel ingehuurd door van Wezel om boortorens te verplaatsen .of door Rensing in Almelo daar heb ik ook wel eens bij de Groot houtbouw in Vroomshoop om prefab school lokalen te rijden door het land. En niet te vergeten Pa Beverdam daarvoor reed je soms zeef gaas van Jonge Poering uit Borne voor die zandzuigers in Limburg. Ik hoop dat er iemand foto`s op zolder vind .Nadat ik ze gescand heb krijgt iedereen z`n spullen terug Bij voorbaad vriendelijke dank Frits Schabbink  tel:074-2430779.

Ik wilde nu hier beginnen met meteen verhaal over Gebr Heerbaart en wat er van is geworden nu Dus van Heerbaart tot S.I.T.A. in Hengelo. We beginnen bij het begin.1958 toen ik er kwam te werken als 15 jarige puber helemaal gek met alles wat met transport te maken heeft en toen had .De eerste foto links onder zie je de twee shovels bij de presentatie van Gerrit Franke zijn MagirusDeutz.De machinisten zijn links Bennie Hilberink en rechts is Bennie van Dijk .De rechter opname is gemaakt achter het huidige Wapen van Hengelo daar moest de fundering voor een nieuwe hal van Stork worden uitgegraven Aan de Berfloweg is nog steeds de ingang. De dragline is een Priestman van Bertus Heerbaart  en is ook de machinist.

                                          

                                                         

   Hier zijn de foto`s noch zwart-wit van kleur maar dat word bij de volgende plaatjes wel anders maar de bedrijf kleur blijft nog rood met de firma naam dwars boven de cabine.

                         

Deze multifunctionele 111 super kon je zoals je ziet voor diverse soorten van vervoer inzetten. Het was een fijne auto met een dag cabine .

                       

Zolang wij Heerbaart waren was het wel Scania Vabis dat de toon zette in dit bedrijf . Het waren altijd betrouwbare trucks ze lieten je niet gauw staan De veel zijidigheid van dit bedrijf kun je hier ook zien Zowel container vervoer van afval stoffen als grond verzet met zandwagens deed Gebr: Heerbaart. En vervoer van chemisch afval naar de AVR in de Rijnmond.

                              

                                                   

                             

    Dit was de Gebr:Heerbaart periode vanaf nu gaan we Spitman heten. En het moederbedrijf zit dan in Oosterbeek. Was ook een fijne periode met een goede leiding.

                        

Dit is dus de Spitman periode het voertuigen park kreeg een oranje kleur en een zwarte logo het front van de auto,Dit is de chemische afval tak in Hengelo aan de haven.

   Nu gaan we naar de periode van de B.F.I. Dit is een afvalinzamelaar  uit Houston Texas  een wereld leider op dit gebied daar had Spitman het aan verkocht toen waren we groot.

                      

    Gaan we nu naar zoals het heden Dec2006 er bij staat BFI is voorbij het word nu SITA een afval en een milieu bedrijf met diverse energie bedrijven in de hele wereld.

                         

                          

                          

                         

                       

                       

          

                            

Hierboven een van de mede oprichter met vrouw en zoon Henk Heerbaart. En rechts de aan komst de receptie zaal in Beckum.

                                     

                                                                                                                                                                                                      

  Dit was een collage van het begin van Gebr.:Heerbaart    tot SITA.  tussen de linker en de rechter foto zit 40jaar mijn beleving van 1958 tot1998.Ik was er 40 jaar bij. Maar zoals jullie boven op die foto kunt zien komt hier de tweede generatie aan .  Mijn zoon op de rechter foto in blauwe spijkerbroek werkt als chauffeur bij Antoon Heerbaart  daar rijd hij op een MAN 6x6 dit bevalt hem prima hij heeft het erg naar zijn zin zegt hij . En ik ben daar ook wel trots op .Wat ik bij  de Gebr: Heerbaart heb geleerd heb zet Paul voort bij Antoon Heerbaart .

              

                                                        

Terug